FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/03/2018

Kan jag köpa en lägenhet åt mitt barn utan att den blir giftorättsgods?

Hej.

Jag undrar om jag kan köpa en lägenhet till min dotter (i hennes namn) och bo där med henne och sedan skilja mig utan att lägenheten blir giftorättsgods? Hon fyller 18 år. Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en bodelning ska endast giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § äktenskapsbalken, ÄktB). Med giftorättsgods avses alla tillgångar en make har äganderätt till och som inte har gjorts till enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord (7 kap. 1-2 §§ ÄktB). I ditt fall måste du sålunda, för att visa att lägenheten inte är giftorättsgods, kunna visa vid en eventuell bodelning att lägenheten inte ägs av dig. Jag rekommenderar sålunda, att du upprättar ett gåvobrev, vari det stadgas att lägenheten är en gåva från dig till din dotter. Vill du ha hjälp med att upprätta ett gåvobrev och att diskutera eventuella skatterättsliga effekter av gåvan, kan du kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare