Kan jag köpa annan lägenhet i väntan på färdigställd nyproduktion?

Hej! Jag har köpt en lägenhet som är en nyproduktion och kommer stå klar 2020.

Min fråga är därför följande... kan jag köpa en lägenhet under tiden från och med 2018 maj och bo i den och sedan sälja någon månad innan inflytt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Först vill jag poängtera att din fråga i egentlig mening inte är juridisk. I mitt svar kommer jag utgå ifrån att du kommer att behöva bolån för att kunna köpa båda lägenheterna. Den tillfälliga lägenheten i väntan på nyproduktionslägenheten kallar jag för mellanlägenheten.

Man har som huvudregel rätt att köpa vad man vill. Vill du köpa en lägenhet att bo i under tiden du väntar på den nyproducerade så kan du göra det.

Den risk du tar är ekonomisk. Om du köper en mellanlägenhet i väntan på nyproduktionen så kommer du förmodligen bli tvungen att sälja den lägenheten innan du flyttar in i nyproduktionen. Jag föreställer mig att din bank kommer ställa det villkoret. Eftersom du är tvungen att sälja vid en viss tidpunkt så finns det en ekonomisk risk med att köpa en "mellanlägenhet". Om priserna faller kan du bli tvungen att sälja "mellanlägenheten" med förlust och då kanske inte banken beviljar det lån som du behöver för att kunna fullfölja köpet av nyproduktionen.

Sammanfattningsvis så är risken du tar ekonomisk. Det som kan hindra dig från att köpa en mellanlägenhet är möjligheten till banklån och vad banken accepterar.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga.

Hälsningar

Louise BeskowRådgivare