Kan jag kolla om min förälder skrivit ett testamente?

Hej, hur vet jag ifall min mor med alzheimers har lämnat ett testamente eller inte?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inga möjligheter att kolla om det finns ett testamente medan personen lever

Tyvärr finns det inga andra möjligheter för dig att kolla om din mor har skrivit ett testamente eller inte, i annat fall än om du kan fråga henne personligen. Anledningen till detta är för att testamenten inte registreras någonstans, utan förvaras av personen som skrev testamentet. Ett testamente aktualiseras först i och med bouppteckningen som sker efter det att personen som skrivit testamentet gått bort, och det är först vid bouppteckningen även du kommer att få reda på om det finns ett testamente eller inte, om du som sagt inte har någon möjlighet att fråga henne nu.

Jag beklagar situationen, men hoppas att du fått svar på din fråga och att du får en fortsatt trevlig helg!

Mattias TörnströmRådgivare