Kan jag kasta ut min inneboende?

Hej, Mitt dilemma är att jag har en vän som står som c/o hos mig pga skattesjäl så därför gick jag med på att person får stå som c/o hos mig, som en tillfällig adress sen 1 april 2013. Personen i fråga har även från och till bott hos mig. Jag har tusen ggr bett om att försöka få en egen lägenhet och att det avtalades muntligt att detta är en nödlösning där jag ställer upp som vän. Nu hävdar personen att jag aldrig kan sparka ut personen, att mitt hem räknas som dennes hem och skulle vi gå till rätten skulle personen vinna - stämmer det verkligen? Min läg står endast på mig, dvs jag står som ensam på kontraktet, och det enda jag gjorde var att ställa upp för en vän i nöd. Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din vän måste anses vara en inneboende då personen är skriven på c/o-adress. En inneboende har inget besittningsskydd, detta framgår av 12 kap. 45 § 1 st. 3 p. jordabalken (www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm). Det går alltså alltid att säga upp en inneboendes hyresavtal.

Frågan är dock om ni överhuvudtaget har ett hyresavtal, men då din vän bott hos dig i omgångar kan det väl antagligen antas så.

Du kan säga upp inneboendehyresavtalet med tre månaders uppsägningstid enligt 12 kap. 4 § jordabalken om ni inte har tidsbestämt hyresförhållandet och om ni inte har kommit överens om annan uppsägningstid.

Du har lagen på din sida och behöver inte vara orolig över att din vän ska ta över din lägenhet.

Lycka till!

Mvh

Rådgivare