Kan jag i samfällighet få se protokoll?

Hej! I en samfällighet har man vid årsmöte rätt att se fakturor, vissa kvitton, anbudsförfrågningar, svar och även vilka som lämnat anbud och deras anbud samt fakturor för utfört arbete?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 50 § lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter stadgas, att styrelsen är skyldig att på föreningsstämma lämna de upplysningar om föreningens verksamhet som medlem begär och som kan vara av betydelse för medlemmarna. Över beslut som fattas på föreningsstämma ska genom styrelsens försorg föras protokoll, vilket skall hållas tillgängligt för medlemmarna senast två veckor efter stämman. Du har alltså rätt till dessa uppgifter. Om du hör av dig till ansvariga och ber att få kopior på stämmoprotokoll m.m. så bör de skicka dig kopior. I annat fall kan du väcka talan mot styrelsen för att de inte lämnar ut informationen till dig. Tar det tid kan du även kontakta lantmäteriet som är tillsynsmyndighet och begära ut vissa handlingar som är allmänna och offentliga.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare