Kan jag häva köpet?

Hej !

Har varit till en bilhandlare för att titta samt provkört en bil och kommit fram till saker som skall åtgärdas innan leverans / köp .

Bilen prel bokades samt kontrakt skrevs den 15/9 med löfte om att bilen skulle vara klar senast 1 vecka senare .

Ett problem som skulle åtgärdas visade sig vara ett större ingrepp än vad man först trodde .

Det drog ut ytterligare 1 vecka och nu var bilen klar , var till bilhandlaren hämtade bilen och körde 3km sedan totalt stopp på bilen då visade det sig att ovanstående problem inte alls var löst !!!

Självklart börjar man ju undra om det här verkligen står rätt till och kan man då häva köpet även om bilhandlaren såklart erbjuder sig att avhjälpa felet känns det inte förtroendeingivande .

Undrar även om man nu har varudeklarerat bilen och ändå inte kunnat hitta dessa fel vilket är otroligt konstigt får man då säga att en bil är i fullgott skick enl varudeklarationen ?

Bilen var totalt obrukbar samt även rent trafikfarlig ( Fel på bromsar )

Bilen skulle inköpas för 99.900:- vilka rättigheter har jag i detta fall? kan man häva köpet ? eller vad är en rimlig ersättning ?

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta .

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Som jag uppfattar det har ett avtal ingåtts mellan en konsument (du) och en näringsidkare (bilhandlaren). I sådant fall är konsumentköplagen tillämplig (1 § konsumentköplagen).

Det råder ingen tvekan om att det är ett fel på bilen. Bilen är inte i det skick som avtalats (16 § konsumentköplagen) och är enligt din mening en trafikfara. Vilka påföljder är aktuella i ditt fall? I första hand bör köparen kräva avhjälpande eller omleverans. I andra hand kan prisavdrag eller hävning komma i fråga (22 § konsumentköplagen).

Hävning är en ingripande åtgärd som innebär att gjorda prestationer ska återgå. Detta betyder att du lämnar tillbaka bilen och säljaren betalar tillbaka pengarna du gav för bilen. För att hävning ska aktualiseras ställs krav på att avhjälpande eller omleverans inte kommer på tal eller inte sker inom skälig tid efter att köparen reklamerat till säljaren, eller att avhjälpande eller omleverans inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen (28 § konsumentköplagen). Dessutom måste felet vara av väsentlig betydelse för konsumenten (29 § konsumentköplagen). Vad som är av väsentlig betydelse ska värderas utifrån konsumentens synvinkel. Det är du som konsument som har bevisbördan för att felet är av väsentlig betydelse. Villkoret av väsentlig betydelse finns inte för prisavdrag.

Således har du som konsument givetvis rätt att få felet i varan åtgärdat (avhjälpande). I ditt fall skulle säljaren innan leveransen av bilen laga bilen så att den var i avtalsenligt skick. Att bilen senare visade sig obrukbar, talar enligt mig för att ett väsentligt fel föreligger. För att åberopa ett fel är det avgörande att köparen lämnar en reklamation till säljaren inom en skälig tid efter att felet upptäckts eller borde upptäckts. I annat fall får inte felet göras gällande. En reklamation som lämnas inom två månader efter att köparen märkt felet ska alltid anses vara lämnad i tid (23 § konsumentköplagen).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare