FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/04/2017

Kan jag få ut mer i underhållsbidrag?

Hej. Jag är 19 år och min far har inte vårdnade om mig, men betalar en viss summa pengar varje månad. Har jag rätt till mer pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varje förälder har en underhållsplikt för sitt barn som gäller fram tills att barnet fyller 18 år eller tills det att den har gått ut gymnasiet, men till längst att barnet fyllt 21 år.

Föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. När underhållsskyldigheten bestäms ska hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner. (7 kap. 1 § föräldrabalken (FB)). Det som bidraget ska avse är det som behövs för en grundläggande levnadsstandard, dvs. mat, boende och kläder.

En förälder som inte har vårdnaden om barnet ska betala underhållsbidrag till barnet eller den andra vårdnadshavaren. Underhållsbidrag fastställs genom dom eller avtal (7 kap. 2 § FB).

Din pappa har alltså antigen fått en dom eller upprättat ett avtal över hur mycket han ska betala som underhållsbidrag. Om du anser att det han betalar inte räcker till det jag nämnde ovan måste du överklaga beslutet till en högre instans.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare