Kan jag få tillbaka utlånade pengar?

hej,

behöver hjälp i en komplicerad situation. Jag har lånat pengar från banken Privatlån och sedan lånat ut dom vidare utan ränta el likannde till tidigare partner. Överföringen skedde på internetbank till hennes konto. Nu vägrar hon respektera mina avbetalningar jag har på banken som hon lovade att göra.

finns det något sätt för mig att få henne att betala dom?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Är skulden förfallen till betalning kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden för att få tillbaka dina pengar. Vid ett betalningsföreläggande bekräftas skulden. Krav för att du ska kunna ansöka om betalningsföreläggande är att skulden är förfallen till betalning samt att skulden avser pengar.

För att få betalningsföreläggande krävs att skulden är ostridig (dvs att skulden inte är tvivelaktig). Skulle din tidigare partner invända mot skulden är betalningsföreläggande således inte möjligt. Istället får du i ett sådant fall ta ställning till om du vill gå vidare med saken till domstol.

Accepterar personen istället kravet fastställer kronofogden att skulden är riktig via ett så kallat utslag. Kronofogden kommer också att meddela ett utslag om personen inte alls hör av sig efter delgivning om betalningsföreläggande. Därefter kan kronofogden hjälpa till att driva in skulden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare