Kan jag få skadestånd om gren fallit ned på min bil?

Hej!

Undertiden jag åt på en restaurang så blåste det en ner en stor gren från ett träd i närheten som la sig över hela bilen och förstörde den. Grenen behövde lyftas bort med lastare av markägaren. Eftersom bilen är så pass ny så har jag en vagnskadegaranti som täcker skadan men där är en självrisk på ca 6000 kr som ska betalas. Kan man kräva att markägaren står för den kostnaden? Nu kom ingen till skada men hade jag stått vid bilen och skulle sätta in min tiomånaders dotter i bilen så vill jag inte ens tänka på hur det hade slutat..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lös egendom

Eftersom det inte föreligger ett kontraktsförhållande med den som orsakat skadan, har du möjligen rätt till skadestånd för sakskada (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Ersättningen ska motsvara sakens värde före skadan (5 kap. 7 § skadeståndslagen).

För att avgöra om rätt till skadestånd föreligger måste det företas en bedömning om personen som orsakat olyckan varit culpös (vårdslös). Denna bedömning görs i flera steg.

1. Vållande - Genom att markägaren inte skött trädet vars gren föll ned på din bil, kan personen eventuellt vållat skada.

2. Adekvat kausalitet - Det måste kunna sägas att det förelegat ett nödvändigt samband mellan handlingen/underlåtenheten och skadan, alltså kausalitet. Att inte omhänderta trädet får sägas innebära fara för skada. Skadan får även sägas vara adekvat, eftersom skadan på bilen inte kan anses vara en alltför slumpmässig effekt av underlåtenheten att omhänderta trädet, vilket innebär att det föreligger adekvat kausalitet.

3. Culpa eller uppsåt - Personen som inte omhändertagit trädet bör ha agerat culpöst. Sannolikt var personen medveten om eventuella risker. Personen hade kunnat vidta en åtgärd.

Vänd dig först till personen för att diskutera saken. Vid eventuell skada kan dennes försäkringsbolag kontaktas. En domstolsprocess kan vara tidskrävande och kostsam. Du bör i vart fall ha rätt till skadestånd med bakgrund till de uppgifter du angivit.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare