Kan jag få rätt att bo kvar i sambons fastighet när denne avlider?

Hej! För snart ett år sedan så flyttade jag in till min nuvarande sambo i hans hus. Jag har tre barn och han har två. Vi har inga gemensamma barn. Jag har nu lite frågor vad som gäller enligt lag beträffande vem som ärver fastigheten och det gemensamma bohaget samt vad som händer med mig och mina barn ifall min sambo skulle avlida. Vad har vi för rättigheter och hur kan jag på bästa sätt skydda mig och barnen för att bli tvungna att flytta och lämna ifrån oss allt bohag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en part i ett samboförhållande skulle avlida anses samboförhållandet ha upphört. När det händer ska bodelning ske om en av parterna begär det, det måste då ske inom ett år. I bodelningen ska samboegendomen delas, samboegendom är enligt Sambolagen (SamboL) 3 § gemensam bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Då du säger att du flyttat in till din sambo är hans hus inte samboegendom, han har ju förvärvat det innan ni träffades. Vad gäller bohaget kommer det som köpts till det gemensamma hemmet delas mellan er medan det som fanns i huset när du flyttade in kommer vara din sambos. Det bohag som tillhör din sambo kommer ingå i hans kvarlåtenskap.

Vilka har då arvsrätt efter en person? I Ärvdabalken (ÄB) 2 kap. anges skyldemans (släktingars) arvsrätt, det finns tre stycken så kallade arvsklasser. Första klassen innehåller arvlåtarens avkomlingar (barn, barnbarn osv), saknas arvingar där går arvet vidare till andra arvsklassen (föräldrar, syskon och syskonbarn). Slutligen, om ingen arvinge finns i de två första klasserna, går arvet till tredje arvsklassen (mor- och farföräldrar, fastrar, farbröder, mostrar och morbröder. Däremot inte kusiner). Finns inga arvingar i nämnda klasser går arvet till allmänna arvsfonden enligt ÄB 5 kap 1 §.

Med stöd av det här kan vi göra klart att din sambos barn är de som ärver fastigheten efter honom.

Hur kan du då på bästa sätt skydda dig? Det finns några olika sätt, testamente, samboavtal och äktenskap är några exempel. Ni kan även anmäla till inskrivningsmyndigheten att fastigheten är gemensam bostad för er båda.

I ett samboavtal kan man avtala att sambolagens regler för delning inte ska gälla. Ni kan då avtala själva om vad som ska gälla istället.

I en bodelning mellan äkta makar ingår allt som inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom stadgas i Äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 2 §. Om inte fastigheten kan anses som enskild så ska den ingå i bodelningen och där skulle du då ha rätt till hälften, det gäller övrigt bohag också. Den andra halvan skulle bli makens kvarlåtenskap och gå till arvingarna. Som efterlevande make har man normalt arvsrätt men då din partner har egna barn kommer de ha rätt att få ut sin arvslott först. De kan dock avstå den rätten och istället ta del av boet efter dig när det blir så dags. Du skulle då inte ärva med full äganderätt utan vara begränsad till fri förfogande rätt; enkelt förklarat, du skulle då bara ”förvalta” deras egendom.

Ett testamente där din sambo säger att du ska ärva fastigheten är ett komplement som är bra. När man talar om arv menar man normalt sett att man har rätt till värdet av boet, inte nödvändigtvis en specifik sak, i ett testamente däremot kan man specificera exakt vem som ska ha vad. Beroende på din partners övriga kvarlåtenskap kan du då få hela fastigheten så länge det finns täckning för arvtagarnas laglott. Laglotten är hälften av kvarlåtenskapen, denna kan inte testamenteras bort.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare