Kan jag få ersättning för en tandskada som orsakades av en broskbit i korven?

Hej!

Jag åt precis en korv gjord av Scans, närmare bestämt en Dennis Hot Dog.

Jag åt den utan bröd eller nåt annat tillbehör och efter ungefär halva korven så bet jag i nåt stenhårt, det kändes det som att jag bet i en sten men jag förmodar att det va en broskbit eller något liknande.

Vad det än va som va i korven så när jag bet i det så sprack en tand, en stor bit / flisa av min en av mina tänder ramlade av.

Tyvärr har jag inte tandbiten kvar utan den åkte med ner i vasken när jag spottade ut allt och sköljde ur munnen.

Jag har kvar korv förpackningen och det är korv kvar i den som jag inte vågar äta nu såklart.

Nu undrar jag förstås hur jag ska gå vidare? Jag anser att scan ska betala mig tandläkaravgifter samt för "sveda och värk" eller vad man ska säga, då jag inte bara kommer att få lägga massa pengar på tanden men även massa dyrbar tid på det med förlorad arbetsinkomst eller tid med min dotter osv.

Har jag rätt till att få det och isf hur ska jag gå till väga? (på ett ungefär iaf)

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man få ersättning när man har skadat sig av en köpt vara?

Du har köpt en korv och när du åt korven skadade du din tand (vilket räknas som en personskada). Såvida du inte har extremt känsliga tänder bör inte en tugga av en korv leda till att en bit av din tand lossnar. Detta utgör därför enligt min uppfattning helt klart en säkerhetsbrist, och därför har du rätt till ersättning (1-3 §§ produktansvarslagen). Ansvaret enligt produktansvarslagen är ett så kallat rent strikt ansvar, vilket innebär att det inte spelar någon roll om någon har varit vårdslös eller inte (vilket normalt är ett krav i skadeståndsrätten).

Vad kan du få ersättning för?

Ersättning för personskadan i ditt fall omfattar mycket riktigt kostnad för tandläkarvård och utebliven arbetsinkomst (5 kap. 1 § skadeståndslagen). Huvudregeln är dock att det är ekonomisk skada som ersätts, så förlorad tid med din dotter kommer du förmodligen inte att kunna kräva ersättning för.

Kravet på ersättning för sveda och värk (dvs. fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur) blir dock troligtvis lite svårare att nå framgång med. Om du behöver genomgå en smärtsam behandling av tänderna kan du möjligtvis få ersättning för detta, alternativt om du har mycket ont i tänderna under en längre tid. Har smärtan gått över ganska fort och tandvården inte gör mer ont än normalt är dock min bedömning att ingen ersättning för sveda och värk kan krävas.

Vem är skadeståndsansvarig?

Det är i första hand den som har tillverkat den skadegörande produkten som är ansvarig för att ersätta dina skador, dvs. Scan i ditt fall (6 § 1 st. produktansvarslagen). Tillverkaren kan dock undgå ansvar genom att lägga fram bevis som gör det sannolikt att säkerhetsbristen inte fanns när produkten sattes i omlopp (8 § produktansvarslagen). Det mesta talar dock för att säkerhetsbristen fanns där från början; det är ju svårt för en broskbit (eller vad det nu var) att helt plötsligt dyka upp i en korv när den har lämnat fabriken.

Vad bör du göra nu?

Du bör i första hand kontakta Scan och förklara vad som har skett, samt berätta att du har för avsikt att kräva ersättning för tandvårdskostnader och förlorad arbetsinkomst. Förhoppningsvis kan ni tillsammans komma överens om en rimlig ersättning. Om de inte går med på att ersätta dig är nästa steg att ansöka om stämning i tingsrätten (information om hur du går tillväga finner du på Domstolsverkets hemsida).

Kom ihåg att spara dokument och kvitton som intygar de skador du har råkat ut för (dvs. hur stora dina tandvårdskostnader blev och hur mycket pengar du gick miste om i förlorad arbetsinkomst). Skulle det bli en domstolstvist är det nämligen du som måste bevisa dels att du har blivit skadad av Scans vara, dels hur mycket pengar skadan omfattar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa kompletterande frågor via kommentarsfältet här nedanför.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare