Kan jag bli åklagare trots att jag finns med i belastningsregistret?

Hej!

När jag var 15 år blev jag dömd för rattfylleri. Min högsta dröm är att arbeta som åklagare och jag studerar juridik sista på gymnasiet nu. Kommer jag kunna bli åklagare eller är den linjen körd på grund av att jag var "ung och dum" som 15 åring?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli åklagare så krävs det att man har en juristutbildning och är svensk medborgare. Dessutom krävs att man har gjort notariemeritering (även kallat "sitta ting"). Detta innebär att man arbetar i två år på en tingsrätt eller förvaltningsrätt. När man sedan ansöker till åklagarutbildning så har de en specifik prövning som görs vid anställningsprocessen. Några viktiga faktorer i bedömningen är att man ska ha en passande personlighet, vara logisk och självständig, kunna analysera samt samarbeta med andra. Vid sin ansökan ska man bifoga personbevis, bevis från gymnasiet, bevis att du har en svensk juristexamen, bevis över att du gjort notariemeritering samt betyg från notariemeriteringen.

Som du märker nämns här ingenting om brottsregistret utan det är en individuell prövning av personens lämplighet för anställningen.

För mer information se här.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare