Kan jag avtala bort nyttjanderätten under uppsägningstiden av en lägenhet?

Hej,

Jag har hyrt ut min bostadsrätt i andra hand. Hyresgästen har en mån uppsägningstid enl kontraktet och skulle flytta in första maj men nu backat ur. Som det låter förstår hon att hon kommer behöva betala hyran för i maj, hon kommer dock aldrig att flytta in men vi vill få in i kontraktet att hon inte har "nyttjanderätt" för lgh i maj när vi skriver på uppsägningsavtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När du och hyresgästen skriver på ett hyresavtal så är det just nyttjanderätten till lägenheten som ni avtalar om. Denna nyttjanderätt gäller under hela den tid som ni avtalat om, även under uppsägningstiden. Nu när hyresgästen har sagt upp sin lägenhet så har hen en skyldighet att betala hyra under uppsägningstiden men hen har genom avtalet även en rättighet att nyttja lägenheten.

Om du vill ändra avtalet efter att det har skrivits på så måste hyresgästen acceptera ändringen, du har ingen rätt att på eget bevåg göra ändringar i ett gällande avtal.

Jag hoppas att du känner att du fått klarhet i din fråga, annars så får du väldigt gärna återkomma!

MVH

Måns LundvallRådgivare