FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/03/2018

Kan jag ansöka om prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen efter att kammarrätten inte meddelat prövningstillstånd?

Hej!

Har fått mitt körkort återkallat av Transportstyrelsen i 12månader. Hade precis 0,10 mg per liter luft och körde på mindre väg c:a 500m. Har överklagat till förvaltningsrätten och nu senast till Kammarrätten, men dom ger mig inte prövningstillstånd. Kan jag överklaga ändå till Högsta förvaltningsdomstolen eller hur ska jag göra? Har framlagt just detta att jag precis ligger på gränsen till rattfylla, kort körsträcka, stort behov av körkortet, aldrig tidigare straffad för någonting och ej heller under denna period som körkortet hittills varit indraget, c:a 6 månader. Har dessutom hänvisat till andra rättsfall där man sänkt spärrtiden bl.a. ett fall då personen hade c:a 0,11 mg/liter luft samt körde långt över 30 km/Tim. Av HFD fick personen sänkt till under 12 månader. Med bakgrund av allt detta anser jag det märkligt att inte ens pröva ärendet. Det finns ju prejudicerande domar, och lagarna/ gränserna för rattfylla skall väl följas. Skulle vara oerhört tacksam för hur jag nu skall gå tillväga. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det följer av 36 § förvaltningsprocesslagen och praxis att Högsta förvaltningsdomstolen kan meddela prövningstillstånd, fastän kammarrätten meddelat att inte besluta prövningstillstånd. Jag rekommenderar att du ansöker om prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen, baserat på den argumentation du framfört här. Vill du ha hjälp med detta kan du kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare