Kan jag ångra mitt köp som jag gjorde på en mässa?

Har köpt en vara på en mässa och nu vill jag ångra köpet.

gäller ångerrätten vid köp utanför företagets lokaler?

Företaget anser inte detta!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

I denna typ av fall är lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DL) som är aktuell. Själva syftet med lagen är att skydda konsumenten från avtal som kommer snabbt och överraskande. Jag utgår från att du köpt varan som privatperson.

Skyddar distansavtalslagen köp på mässor, kan jag ångra mig?

Lagen kan i vissa fall gälla på mässor, men det är om mässan är tillfällig. Alltså att den inte återkommer regelbundet. Som sagt är det överraskningsmomentet lagen skyddar. Är det så att det är den typ av mässa som lagen skyddar så har du som utgångspunkt ångerrätt i 14 dagar från att du fått varan (2 kap. 10 § första stycket DL).

Dock finns det undantag från detta. Det är exempelvis om varan du köpt kostat under 400 kronor (2 kap. 1 § tredje stycket DL) eller om det är vissa hygienprodukter eller förbrukningsvaror (2 kap. 11 § DL), då har du ingen rätt att ångra dig.

Du kan alltså tänka att du har ångerrätt om mässan varit tillfällig och det du köpt kostar mer än 400 kronor, även om det finns undantag. Du får gärna skriva en fråga igen om du behöver hjälp med den exakta varan du köpt.

Jag hoppas du fått klarhet i vad som gäller och önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,

Clara WågefjellRådgivare