FrågaFAMILJERÄTTAdoption05/09/2017

Kan jag adopteras utan biologisk förälders samtycke?

Hej!

Jag och min syster skulle vilja bli adopterade av vår bonuspappa. Vi kallar honom pappa och har inte haft kontakt med vår biologiska pappa på flera år nu, då han aldrig var en väldigt bra pappa och vår bonuspappa har ställt upp sen dag 1.

Jag är 20 så jag antar att jag kan bli adopterad utan att ha min biologiska pappa involverad. Min syster är 16 så jag undrar om hon får välja sånt själv då. Vi vill helst inte att våran biologiska pappa ska vara inblandad, då han sa att det var okej en annan gång men sen avbröt han det.

Hoppas att min fråga var tydlig och jag ser fram emot ett svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om adoption finns i 4 kap. i Föräldrabalken.

Det framgår inte i din fråga om eran bonuspappa är i ett äktenskap med eran biologiska mor. Jag kommer i mitt svar att utgå från detta.

Samtycke till adoption

Det kan först konstateras att den ena maken får med den andra makens samtycke adoptera dennes barn. Detta framgår av 3 §.

Vidare får inte den som har fyllt 12 år adopteras utan eget samtycke, 5 §.

Den som inte ännu har fyllt 18 får heller inte adopteras utan föräldrarnas samtycke. Detta står i 5a §.

I samma paragraf framgår även att samtycke inte behövs om personen som behöver lämna det b.la:

- lider av en allvarlig psykisk stötning. - Är utan del i vårdnaden. - Befinner sig på okänd ort.

Förälder som enligt detta vars samtycke till adoptionen inte krävs ska ändå höras om det är möjligt. Detta framgår av 10 §.

Adoption av vuxen

Adoptivbarn likställs med biologiska barn. Det är rätten som prövar om det är lämpligt att adoptionen äger rum.

Det framgår av 6 § att tillstånd endast ska ges om adoption är till fördel för barnet. Den som söker som adoptivförälder ska även ha uppfostrat eller vilja uppfostra barnet. Utöver det tas hänsyn till det personliga förhållandet mellan personen som söker adoptera och barnet.

I och med att du som vuxen önskar bli adopteras krävs att din bonuspappa ska ha uppfostrat dig eller att det klart framgår att det är ett betydande personligt förhållande mellan eran bonuspappa och dig, som kan likställas som den relation mellan förälder och barn.

Sammanfattningsvis

Syftet med adoption ska vara att skapa ett familjerättsligt förhållande. Som jag uppfattar det utifrån eran fråga har eran bonuspappa varit delaktig i eran uppfostran och är en del av erat familjeliv. Då svårigheterna främst gäller adoption av vuxen, du som 20 åring i detta fall, är det av relevans att ni har en sådan relation.

Det framgår även som att eran biologiska pappa inte tar del av vårdnaden då ni inte haft kontakt på flertalet år. I och med detta skulle undantaget i 5a § kunna vara tillämpligt om er bonuspappa inte tagit del av vårdnaden av er.

Även om samtycke från er biologiska pappa inte krävs och ni helst önskar att han ej ska vara inblandad o bör dock i största möjliga mån eran biologiska pappa höras gällande detta.

Utifrån vad som framgår av den informationen bör adoption, med eran biologiska moders, erat och naturligtvis eran bonuspappas samtycke, inte vara ett problem.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte är du välkommen att kommentera nedan, ställa en ny fråga alternativt vända dig till någon av våra andra tjänster:

Gratis telefonrådgivning på 08-533 300 04

Ställ en expressfråga och få svar inom tre dagar http://www.lawline.se/ask_a_question

Ställ en expressfråga och få svar inom 24 h http://www.lawline.se/ask_a_question

Boka tid med en jurist på 08-533 300 04

Med vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare