Kan hyresvärden neka oss lägenhetsbyte?

Hej! Vi (ett par med två lägenheter som vill ha en större) har fått nej på vår bytesansökan då vår bytesparts (ett par som separerar) hyresvärd säger att de har två andra lägenheter i sitt bestånd att tillhandahålla. Det separerande paret vill hellre ha våra lägenheter. Vi tycker inte att lägenheterna är likvärdiga. Alla har stabila inkomster. Har hyresvärden rätt att neka oss att byta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken (JB), som också brukar kallas hyreslagen.

Ni som hyresgäster får överlåta hyresrätterna till era bostadslägenheter genom att byta till en annan bostad om hyresnämnden lämnar tillstånd till ett sådant byte. Hyresnämnden ska lämna tillstånd om ni som hyresgäster har beaktansvärda skäl för bytet och detta inte skapar en påtaglig olägenhet för hyresvärden och det inte heller finns några andra skäl emot bytet (12 kap. 35 § JB). Hyresvärden behöver alltså inte godkänna ett byte men er bytesparter kan begära att hyresnämnden prövar om tillstånd ska lämnas för ett byte. Eftersom de andras hyresvärd har lägenheter att tillhandahålla är min preliminära bedömning utifrån det du berättar att det inte finns beaktansvärda skäl för bytet.

Om de vill ansöka hos hyresnämnden om att få bytet prövat så finns information om hur en sådan ansökan går till här.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare