Kan hyresvärden förhindra att man har inneboende?

Jag var inneboende hos en person som utsatte mig för psykisk misshandel. Finns det något som exempelvis henoms hyresvärd kan göra för att förhindra att hen skaffar nya inneboende? Vill inte att någon annan ska behöva gå igenom det jag gjorde.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresvärden har inte möjlighet att förhindra att hyresgästen hyr ut ett rum till en inneboende. Hyresgästen behöver alltså inte ha hyresvärdens samtycke eller godkännande. Den enda möjlighet hyresvärden har att ingripa mot att personen har en inneboende är om det skulle uppstå problem kring uthyrningen. Det skulle till exempel kunna vara så att den inneboende stör grannarna eller använder lägenheten självständigt och att det då skulle vara att ses som en otillåten andrahandsuthyrning. I övrigt har hyresvärden inte några möjligheter att förhindra att personen skaffar en ny inneboende.

Det du bör göra om du känner dig kränkt och illa behandlad av personen du bodde hos är att polisanmäla händelserna. Det är alltid viktigt att du vänder dig till polisen om du har råkat ut för ett brott så att du kan få den hjälp du behöver och förövaren får stå till svars för sitt agerande.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en jurist. Du kan boka tid direkt via hemsidan eller ringa oss på 08-533 300 04.

Johanna MatsdotterRådgivare