Kan hyresvärden ändra i hyreskontraktet att hyran ska betalas i efterskott utan att meddela mig?

Hej!

Fråga angående bostadshyra. I mitt hyreskontrakt står det att hyran skall erläggas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början.

Hyresvärden påstår nu att hyran betalas i efterskott. Mitt hyreskontrakt går ut sista december och jag flyttar in i annan bostad 1 januari. Detta innebär enligt nuvarande hyresvärd att jag i december skall betala november månads hyra samt i januari betala december månadshyra, samtidigt som jag alltså betalar hyra för den nya bostaden. Från att ha planerat in flytt samt hyreskostnaden skall jag alltså helt plötsligt betala dubbel hyra i två månader. Kan hyresvärden ändra i hyrekontraktet utan att ha meddelat mig om detta?

Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det står i hyreskontraktet att hyran ska erläggas i förskott så är det också detta som gäller. Hyresvärden kan inte på egen hand ändra i kontraktet utan att meddela dig. Kontraktet är just en överenskommelse mellan er två och ni har kommit överens om förskottsbetalning.

Skulle det vara så att du inte betalt hyra för alla månader, t.ex. att du inte betalade för en månad innan du flyttade in och att du alltså i praktiken har betalt i efterskott är du naturligtvis skyldig att betala en till hyra. Har du däremot under hela perioden betalt hyrorna i förskott och har betalat alla dina hyror kan inte hyresvärden kräva dig på ytterligare en hyra.

Förutsatt att du har betalt hyra för alla månader, behöver du alltså inte betala för en månad extra på grund av att hyresvärden säger att hyran nu betalas i efterskott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare