Kan hyresvärd vräka hyresgäst utan kronofogden?

Kan hyresvärden kasta ut hyresgäst och möbler,eller ska kronofogden vara med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om en hyresgäst inte flyttar frivillig är det bara Kronofogden som kan vräka denne. För att få en hyresgäst vräkt ansöker man därför hos Kronofogden, blankett för ansökan hittar du här.

När ansökan skickats kan Kronofogden ta ett beslut som säger att hyresgästen ska flytta och när ett beslut finns kan Kronofogden verkställa beslutet. Just beslutet kan inte bara fattas av Kronofogden utan även av Tingsrätt och Hyresnämnd men däremot så kan verkställandet endast göras av Kronofogden.

Att tänka på när man ansöker om vräkning av en hyresgäst som hyr en bostad är att socialnämnden ska ha informerats om situationen. Bevis att informationen har lämnats till socialnämnden ska skickas med i ansökan till kronofogden.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vid vidare frågor är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Mhv

Lisa AnderssonRådgivare