FrågaFASTIGHETSRÄTTKlyvning25/02/2018

Kan granne tvinga annan granne att sälja en del av dennes mark?

Hej!

Vår fråga till Er är, kan vår granne tvinga oss att sälja av en bit tomt till honom, p.g.a. att han ska bygga hyreshus och bostadsrätter och då säger han att lantmäteriet kan gå in och tvinga oss till detta, dessutom så har han erbjudit en strunt summa för marken och vi har fina rabatter och hund hus på den här biten plus att vi har själv planer för byggnader. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du äger marken, kan ingen tvinga dig att sälja marken.

I enlighet med svensk grundlag, kan ingen tvingas att sälja sin mark eller annan egendom (2 kap. 15 § regeringsformen, här). I undantagsfall kan endast staten tvinga någon person att sälja sin mark eller egendom (expropriation). Expropriation får endast ske för att tillgodose allmänt behov av elektrisk kraft eller annan drivkraft, vatten, värme eller likartad nyttighet (2 kap. 3 § expropriationslagen). Vid expropriation ska ägaren erhålla full ersättning.

Europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna (EKMR) är att jämställa med svensk grundlag. Enligt första artikeln i tilläggsprotokollet i EKMR gäller att var och en ska ha rätt till respekt för sin egendom. Ingen får medelst tvång skiljas från sin egendom förutom i fall av expropriation.

Detta är en grundlagsenlig rätt varje individ har till sin egendom. I ditt fall är det en granne och inte staten som vill att du säljer en del av din mark. Din granne har ingen rätt eller möjlighet att kräva att du säljer en del av marken eftersom du innehar skydd och respekt för din egendom enligt svensk grundlag.

Vidare kan anföras, att en kommun inte kan tvinga fastighetsägare att starta samfällighet, men kommunen kan ansöka om det hos Lantmäteriet som i sin tur kan bilda en samfällighet tvångsvis.

För att en samfällighet ska bildas krävs att Lantmäteriet godkänner sådan fastighetsreglering, 5 kap. 1 § tredje punkten fastighetsbildningslagen (FBL). Av 5 kap. 3 § tredje stycket FBL följer att en kommun får "påkalla fastighetsreglering" för att mark och vatten ska kunna användas för bebyggelse. Det innebär att kommunen kan ansöka om samfällighetsbildning för att t.ex. en fastighetsägares väg ska bli tillgänglig för grannarna i området.

Detta är, vad jag förstår av frågan, inte aktuellt i förevarande fall.

Din granne kan sålunda inte tvinga dig att sälja en del av din mark.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare