FrågaFAMILJERÄTTGod man30/07/2014

Kan godmanskap ärvas?

Har hört att uppdrag som god man ska ärvas om en god man avlider!

Det kan väl inte vara så, eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Godmanskap kan inte ärvas då det är knutet till en viss person och uppdraget förordnas av överförmyndarnämnden alternativt rätten. När en god man avlider så ska dödsboet så snart som möjligt kontakta överförmyndarnämnden så att en ny god man kan tillsättas, se 11 kap 22§ föräldrabalken (FB).

Bestämmelsen i FB hittar du här

Hoppas detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare