FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/05/2016

Kan försäkringsbolaget neka ersättning?

Kan försäkringsbolaget neka mig ersättning för att jag inte vill göra en operation där jag tycker riskerna för att jag ska få ytterligare skador är för stora.

Ska dom gå efter den medicinska tabellen eller kan dom minska ersättningen för att jag inte vill att man skär i min kropp och är rädd för att jag får mera skador.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du ska få ersättning eller inte är en fråga som är helt upp till försäkringsbolaget. De olika försäkringsbolagen som finns har olika villkor och bedömningsmaterial att gå efter och för att ditt bolag nekar innebär det inte att ett annat bolag också skulle ha gjort det. Det är alltså ingen rättslig fråga, utan försäkringsbolaget har rätt att neka ersättning om din skadehandläggares bedömning av din situation strider mot villkoren som måste vara uppfyllda för att du ska kunna få ersättning.

På din fråga verkar det som att din försäkring kan täcka dina utlägg på grund av just operationen, och om du inte gör operationen har du heller inga utlägg för den vilket gör att det inte finns några operationskostnader för dem att ersätta.

Hoppas du har fått ett tillräckligt svar på din fråga, ha en fortsatt trevlig dag och vecka!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare