Kan försäkring täcka skada som ens hund orsakat?

Jag blev för tre månader sedan neurpttad av en kamphund vid en sjö i Göteborg.Jag föl flera meter baklänges och blev mycket skadad men är dock på bättringsvvägen.Hundägaren var en granne som smög efter mig i skogen till en solig glänta.Skadorna anmäldes men jag fotade ej dock finns det vittnen och en gärningsmann.JAg har inte orkat ta itu med detta men då jag står utan egen hemförsäkring (jag skall skaffa ny nu i oktober bla olycksfall och livföräkring) så skall lagen om tillsyn av hundar gälla.Jag vet inte om åklagaren lagt ner ärendet men jag har bevis. Om så kan jag åberopa dem samt att de kallr gärningsmannen till förhör och om jag drabbas av listids invaliditet eller behövver dyra behandlingar för ryggen kan djurägarens försäkring täcka detta ?.

Lawline svarar

Hej,

Tråkigt att höra om skadan!

Vad gäller brottmålet är det bäst att du har kontakt direkt med åklagaren eftersom jag inte vet i vilket stadie målet befinner sig.

Om du drabbas av skador på grund av det som hände vid sjön bör du rikta ett krav mot hundägaren. Det gör du genom att skicka ett brev eller ett mejl till dem där du beskriver varför du tycker att de är ansvariga för det som hänt och förklarar att du kräver dem på kostnader som du har/troligen kommer få.

Uppmana dem även att kontakta sitt försäkringsbolag och använda sin ansvarsförsäkring. Om hundägaren väljer att använda sin försäkring kommer försäkringsbolaget att göra en bedömning av situationen och ta in olika former av bevisning t.ex. prata med vittnen eller begära in läkarhandlingar som visar att du skadat dig.

Precis som du nämner är lagen om tillsyn av katter och hundar tillämplig. Den säger i princip att en hundägare alltid är ansvarig för de skador som hunden orsakar. Om du kan visa att du haft kostnader på grund av hundens agerande har du därför goda chanser att få ersättning från försäkringsbolaget.

Om hundägaren väljer att inte kontakta sitt försäkringsbolaget får du fundera på att ta ärendet till domstol. Då föreslår jag att du pratar med en advokat som kan hjälpa dig vidare.

Lycka till och hoppas att du slipper bestående skador!

Thomas BorgenfalkRådgivare