Kan förening avslå förfrågan om andrahandsuthyrning?

Hej

Jag äger en bostadsrätt och vill hyra ut sen i andrahand på grund av att jag har fått arbete utomlands på ett år. Styrelsen avslår utan att ge någon motivering. Har jag inte rätt att hyra ut i andra hand med tanke på situationen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om andrahandsuthyrning och vilka rättigheter samt skyldigheter man har hittar du i Bostadsrättslagens 7 kap som du hittar HÄR. Andrahandsuthyrning föreligger när bostadsrättshavaren upplåter sin lägenhet till någon annan som ska använda den självständigt. En bostadsrättshavare kan upplåta sin bostadsrättslägenhet i andra hand om bostadsrättsföreningen samtycker till det. Skulle föreningen inte lämna sitt samtycke, kan bostadsrättshavaren söka tillstånd hos hyresnämnden. Det kan du göra HÄR.

En bostadsrättshavare som upplåter sin lägenhet i andra hand utan att ha samtycke eller tillstånd riskerar att förverka bostadsrätten.

Detta innebär att styrelsen kan avslå din förfrågan men du kan söka tillstånd hos hyresnämnden. Då arbete utomlands vanligtvis utgör ett skäl för andrahandsuthyrning tycker jag att du ska ansöka hos hyresnämnden.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen.

Joakim WahlgrenRådgivare