Kan fordringsägare kräva betalning ur dödsboet ?

En person tecknar telefonabonnemang med 24 månaders giltighetstid 20160714. Personen avlider 20170705. Kan då dödsboet krävas på den återstående täckningstiden?

Han tecknade det som innehavare av skogsfastighet.

Jag trodde att man inte kan ärva skulder.

Bolaget, Fonia, hävdar slutfakturering på totala summan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dig fråga!

Det stämmer att man inte kan ärva skulder. Däremot måste dödsboet betala de skulder som finns innan arvskiftet sker. Alternativt kan ni försöka träffa en ny överenskommelse med Fonia, fordringsägarna.

Fonia har alltså rätt att kräva er på skulden.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare