FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/07/2015

Kan förälder tvinga barn till umgänge?

Jag har en 10- årig son som har inte lust att umgås med sin pappa. Fört att han tycker att han är tråkig och kommer inte riktigt bra överens med honom.

Min son gillar att sporta och älskar djur.

Hans pappa är alltid trött när det gäller fysiska aktiviteter och gillar inte alls djur.

Vi har ett beslut om umgängets rätt som aldrigt följes upp. Alltså när hans pappa ville träffa honom då träffades de men inte varje vecka. Kanske en gång i månaden.

Nu min är min son stor och har sina kompisar och träningar och har inte tid för att träffa sin far.

Hans pappa har hotat att kontakta polisen och familjerätt. Kan han tvinga min son att träffas honom..?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att ni har gemensam vårdnad av er son då inget annat framgått.

Vid gemensam vårdnad ankommer det på båda föräldrarna att ansvara för barnets personliga förhållanden enligt 6 kap 2 § föräldrabalken. Dessutom skall alla beslut som fattas kring vårdnad, boende och umgänge vara förenliga med vad som är bäst för barnet enligt 6 kap 2 a §. En vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i de frågor som rör barnets personliga angelägenheter men i takt med att barnet blir äldre skall allt mer hänsyn tas till barnets egna synpunkter och önskemål. Din son är tio år gammal och bör därmed vara mogen nog att kunna fatta sina egna beslut rörande om han skall träffa sin pappa eller inte. En förälder har inte en ovillkorlig rätt att träffa sina barn utan vid fråga om detta fattas beslut i enlighet med vad som anses vara bäst för barnet enligt 6 kap 2 a § föräldrabalken.

En förälder som vill umgås med sitt barn kan väcka talan om detta enligt 6 kap 15 a § vilket medför att rätten får besluta om umgänge mellan barnet och föräldern. Rätten fäster i detta sammanhang stor vikt vid vad som är bäst för barnet enligt 6 kap 2 a §. I ert fall har ni redan ett beslut om umgängesrätt. Om denna överenskommelse inte längre fungerar bör ett nytt beslut fattas i umgängesfrågan som lämpar sig bättre för er nuvarande situation och då bör även er son få möjlighet att uttrycka sina synpunkter i regleringen av umgänget.

Sammanfattningsvis kan alltså en förälder inte tvinga ett barn till att umgås med denne. Dock kan föräldern som vill umgås väcka talan om umgänge och då kommer rätten fatta ett beslut i denna fråga som är förenligt med vad som anses vara bäst för barnet. Här beaktas även barnets egen vilja och avgör, tillsammans med övriga faktorer i 6 kap 2 a § om fadern och barnet skall umgås eller inte.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare