FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/04/2015

Kan förälder kräva barn på pengar för mat etc?

Har en fråga gällande min flickvän som fyller 19 snart. Hon går i gymnasiet och får studiebidrag och där är lagen tydlig att föräldrar har försörjningsplikt. Hon har även barnpension från sin pappa som är avliden. Nu är saken den att hennes mamma kräver henne på 2000kr i månaden för mat, vatten, el och sånt. Är det verkligen rätt av henne att göra så! Hon har ju fortfarande försörjningsplikt enligt lag! Sen bor hon nästan aldrig hemma hos sin mamma heller, max 2v i månaden, mest bor hon hos mig och min familj. Kan hon vägra att ge sin mamma pengar? Kläder köper tjejen själv och hon vill ju kunna ta körkort.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du säger så har mamman försörjningsplikt/underhållsskyldighet tills din flickvän antingen avslutar studierna eller fyller 21 år (7 kap. 1 § FB). Mamman har således ingen rätt att kräva henne på pengar för de nämnda sakerna. Din flickvän kan alltså vägra att betala utan att begå något avtalsbrott eller liknande.

Lawline RådgivareRådgivare