Kan fastighetsköpare kräva att säljare städar/bekostar röjning av fastighet?

Vid tillträde till en fastighet fanns skräp kvar på vinden till en lada. Kan köparen kräva efter tillträde att jag röjer detta eller bekostar detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ingen lagstadgad skyldighet
Det finns ingen lagbestämmelse i jordabalken som ålägger säljaren en skyldighet att städa en fastighet innan tillträde. Däremot brukar skyldighet om flyttstädning vanligtvis skrivas in i köpekontraktet. Det innebär att svaret på din fråga är beroende av vad som står i ert köpekontrakt.

Om ni avtalat om flyttstädning
Förutsatt att ni avtalat om att fastigheten skulle städas, finns en teoretisk möjlighet för köparen att kräva att du röjer eller bekostar en röjning. Detta med anledning av att det skulle kunna anses föreligga ett avtalsbrott. Köparen bör i första hand be dig att städa, men köparen har även möjlighet att städa själv/ta in en firma som sköter städningen åt denne. Därefter har köparen möjlighet att ta saken vidare för att kräva dig på betalning för erlagt arbete. Betalningen skulle då kunna krävas/styrkas med avtalet och bilder på den ostädade vinden som bevis.

Notera dock att svaret, som tidigare nämnts, är helt beroende av vad som avtalats säljare och köpare emellan. Det bästa är dock alltid att tillsammans med köparen komma överens om en egen lösning.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare