FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/12/2016

Kan fastigheter bilda ideella föreningar, samfälligheter eller samfällighetsföreningar?

Kan fastigheter bilda en ideell förening? Vad jag har läst mig till så kan bara personer bilda en ideell förening. Fastigheter bildar samfälligheter. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kan fastigheter bilda ideella föreningar?

Ideella föreningar är en typ av förening. En förening är en association, vilket innebär att en förening bara kan bildas om minst ett visst antal personer går samman för att bilda den.

Fastigheter är egendom. Egendom kan inte bilda associationer eller utgöra medlemmar i associationer.

En stiftelse kan dock bildas genom att en stiftare avskiljer egendom för att förvaltas som en självständig förmögenhet (1 kap. 2 § stiftelselagen (1994:1220) – den har alltså inga medlemmar. En stiftelse är dock något helt annat än en förening.

Kan fastigheter bilda samfälligheter?

Vad en samfällighet är beror på vilken definition av samfällighet du använder, vilket skiljer sig delvis från lag till lag. En samfällighet kan vara mark som ägs av flera fastigheter gemensamt, se t.ex. 1 kap. 3 § fastighetsbildningslagen (1970:988). En samfällighet kan också beteckna en rättighet (t.ex. ett servitut) som hör till flera fastigheter gemensamt, se 1 § första stycket tredje punkten lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter. Samfällighet kan också beteckna en gemensamhetsanläggning, se 14 § anläggningslagen (1973:1149) och 1 § första stycket fjärde punkten lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter.

Som du nog inser är det inte helt korrekt att säga att fastigheter ”bildar” samfälligheter, utan en samfällighet är bara en beteckning för mark, rättigheter, etc, som är gemensam för flera fastigheter. I bred bemärkelse är det dock inte helt fel att säga att fastigheter "bildar" samfälligheter.

Du kanske istället avsåg samfällighetsföreningar. En samfällighetsförening är bara en särskild föreningstyp. Den kan inte bildas med egendom som ”medlemmar”, utan medlemmarna i en samfällighetsförening är delägarna i en samfällighet, dvs. ägarna till de fastigheter som samfälligheten hör till (17 § lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter). Den fungerar alltså i princip som en vanlig förening i den delen. Vill du läsa mer kan jag rekommendera rättsfallet MÖD 2014:16.

Sammanfattning

Fastigheter kan inte bilda ideella föreningar, då de inte kan vara medlemmar i ideella föreningar. Fastigheter kan vara delägare i en samfällighet, men en samfällighet är inte en förening (eller liknande) utan t.ex. rättigheter som hör till flera fastigheter gemensamt. Fastigheter kan dock inte vara medlemmar i samfällighetsföreningar.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med samfälligheter eller bildande av associationer är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare