FrågaPROCESSRÄTTVittna20/12/2017

Kan ett vittne vara anonymt?

Hej ! vi har STARKA bevis för att en 9årig flicka blivit våldtagen troligen inte bara en ggn utan upprepade ggr!

källan vill vara anonym kan vi gå vidare med uppgifterna utan att röja källan? och håller det gmt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din källa är ett vittne. I Sverige kan man inte vittna anonymt.

Det finns däremot en möjlighet att vittna utan att den tilltalade är närvarande i rummet under förhöret, men den tilltalade kommer fortfarande ha rätt att veta vem som vittnade. (Kapitel 36 18§ Rättegångsbalken)

Med vänliga hälsningar

Eric NilssonRådgivare