Kan ett ex bestämma över att jag lämnar min son hemma med min flickvän?

Hej, jag och min sons mamma har delat vårdnad, jag brukar ha honom på helgerna och vabba då och då om det behövs, nu har jag börjat gå i skolan och har fått problem med min ex p.g.a min son kommer att vara med min flickvän i vår lägenhet under de timmarna jag går i skolan (3timmar) 2 dagar i veckan, frågan är:

Kan min ex bestämma över att jag lämnar min son i lägenheten med min flickvän? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla frågor som rör relationen mellan föräldrar och barn och däri speciellt frågorna om vårdnad, umgänge och boende regleras i föräldrabalkens sjätte kapitel [nedan förkortat till FB].

Alla barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran [6 kap. 1 § FB]. Som vårdnadshavare ska både du och ditt ex se till att ert barn får den tillsyn som krävs med hänsyn till barnets ålder, mognad och övriga omständigheter. Ju äldre ert barn är desto mindre tillsyn krävs.

Eftersom du bara kommer gå i skolan 3 h två dagar i veckan kan det inte ses som tillräckligt för att du ska räknas som frånvarande och inte utövar den tillsyn som krävs när ditt barn blir omhändertaget hemma av din flickvän. Ditt ex kan inte bestämma över att du lämnar ert barn tillsammans med din flickvän så kort tid, så få dagar i veckan. Det hon dock skulle kunna ha någon talan i är frågor som berör vad som är bäst för barnet. Vid bedömningen om vad som är bäst för barnet tar en hänsyn till om barnet skulle utsättas för någon skaderisk genom att vara hos dig, exempelvis om det skulle innebära någon fara att ditt barn är ensam med din flickvän eller om ert barns behov av nära och god kontakt med dig kan förringas för att du måste gå i skolan [6 kap. 2a § FB].

Syftet med att ett barn bor växelvist hos sina skilda föräldrar är för att se till att barnets behov av närkontakt uppfylls. Det är alltså barnets eget behov av umgänge som är viktigast och inte förälderns vilja att umgås med sitt barn. Beroende på hur gammalt ert barn är, hur mycket en vill träffa dig samt hur lång tid du är frånvarande har betydelse i bedömningen om vad som är bäst för barnet. Ett barn på 12 år kanske inte är i samma behov av tillsyn som en 5-åring, men vill likväl umgås med sin förälder när hen väl har sin dag/vecka/helg hos denne.

Vad kan ditt ex göra?

Ditt ex har en möjlighet att väcka talan i domstol om hon vill ändra vårdnaden så att endast hon får ensam vårdnad över barnet [6 kap. 5 § FB]. Detta kan dock bara ske om rätten anser att du brister i att tillvarata barnets bästa genom att överlämna ditt barn till din flickvän medan du går i skolan några timmar i veckan.

Ditt ex kan också väcka talan i domstol om du gör dig skyldig till missbruk eller försummelse, eller allmänt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling [6 kap. 7 § FB]. Att du inte är hemma 3 h, två dagar i veckan är inte något som ensamt kan ge upphov till "bestående fara för barnets hälsa eller utveckling".

Ni kan också avtala om att ditt ex ska få ensam vårdnad över ert barn, men detta förutsätter ju såklart att det är något du själv vill och kan komma överens om [6kap. 6 § FB]. För mig låter det inte som att du vill överlåta vårdnaden till ditt ex och i sådana fall är inte avtal ett alternativ.

Min slutgiltiga bedömning

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig kan inte ditt ex bestämma att ert barn inte får vara hemma med din flickvän om det inte är så att det skulle innebära en fara att ert barn omhändertas av henne eller att det annars skulle vara oförenligt med barnets bästa. Ditt ex kan väcka talan i domstol om ensam vårdnad, men då krävs det i princip att ditt barn vanvårdas när hen är hos dig; psykiskt, fysiskt eller socialt. Att lämna ert barn hemma med din flickvän 6 h i veckan kan sannolikt inte anses som tillräckligt för att du ska anses brista i din tillsyn och omsorg. Eftersom jag inte vet hur gammalt ert barn är kan jag inte säga något om hur mycket hens åsikt bör tas till hänsyn, men kom ihåg att det alltid är barnets behov av att umgås med föräldern som spelar roll och inte förälderns vilja att umgås med barnet. Om ditt barn inte träffar dig särskilt ofta och när det väl är dags att träffas så blir hen tvungen att umgås med någon annan än sin förälder, kan det tas in i bedömningen i vad som är barnets bästa. Ju äldre ert barn är, ju mer hänsyn ska ni ta till vad hen vill. Fråga!
Om ert barn är väldigt ungt ska ni främst ta hänsyn till att ditt barn får umgås så mycket så möjligt med dig.

Hoppas mitt svar någorlunda klargjorde din situation. Jag önskar dig all lycka till! Hör gärna av dig till oss på Lawline om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare