Kan ett barn ärva en sak och ett annat barn ärva en summa som inte motsvara sakens marknadsvärde?

Mor och min morbror ärvde en stuga från mormor och morfar. Jag och min fru köpte morbrors del för 350 000 kr. Min bror avstod att vara med på att köpa morbrors del. Just nu äger vi 50% och mor & far 50 %. När jag och bror ärver mor & fars del har ju jag & min fru 75 % och min bror 25 %. Vi vill köpa mor & fars del innan det blir tal om arv, men de vill gärna fortsätta äga sin del. Vi har pratat om att de skriver så att jag ärver stugan, att vi värderar den delen utefter vad vi köpte min morbrors del för...dvs. 350 000/2=175 000....och att min bror får 175 000 kr mer av övrigt arv. Frågan är, kan man göra så? Eller kan min bror då hävda att den halva av stugan jag ärver ska värderas efter marknadsvärdet då, och att han ska ha förtur på övrigt arv utefter det? Finns det någon annan lösning ? Om det går att skriva på något sätt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Om stugan har ökat mycket i värde sen ni köpte halva för 350 000 kronor så kan det bli problematiskt. Det som jag ska föreslå inkräktar då på din brors laglott.
Laglotten är hälften av det arv man hade fått ärva enligt ärvdabalken.
Laglotten och bestämmelser om denna innebär att om exempelvis din mor och far efterlämnar 100 kronor så skall du och din bror ärva 50 kronor vardera om vanlig arvsrätt finns. Egentligen har din bror dock bara en absolut rätt till 25 kronor. Föräldrarna kan alltså testamentera 75 kronor till dig och 25 kronor till din bror. Om de däremot testamenterat 80 kronor till dig och 20 till din bror så kränks hans laglott och han kan då klandra testamentet för att få rätt till sina 25 kronor.

Vad ni kan göra:
Som du förstår av min korta text ovan finns det viss möjlighet att favorisera vissa av sina barn. Jag föreslår därför att dina föräldrar skriver ett testamente som tydligt förklarar ungefär detta:

Testamente för xxxx och yyyy
Vi förkunnar härmed att det är vår vilja att de 50 % vi äger av (fastighetsbeteckningen) skall tilldelas (ditt namn). Samtidigt skall (din bror) ärva 175 000 kronor istället för att få del i fastigheten nämnd ovan. Detta belopp skall inte ändras till marknadsvärdet.
Resterande av våra tillgångar skall delas lika mellan (ditt namn) och (din bror). Någon avräkning med hänsyn till ojämn fördelning ovan skall inte ske.
Om fastigheten har ökat i värde såpass mycket att (din bror) tilldelas ett mindre belopp än laglotten genom denna uppdelning skall de 175 000 kronorna nämnda ovan höjas eftersom det är vår vilja att (ditt namn) skall äga 100 % av fastigheten.

Det här är såklart bara ett exempel på hur ett testamente hade kunnat se ut. Och som du ser tar det även hänsyn till om din brors laglott blir kränkt samtidigt som den öppnar upp för möjligheten att ge din bror mer pengar eftersom huvudmålet är att du skall bli ensam ägare till fastigheten.

Saker att tänka på:
Tänk på att det här i vissa fall kan vara väldigt känsliga ämnen och det faktiskt är du och din bror som vid ett senare tillfälle ska göra upp om tillgångarna efter era föräldrar. Det är en sak att få mor och far att skriva ett testamente nu och en helt annan sak att sen faktiskt hålla fast vid det om din bror känner sig negligerad. Om ni inte har en bra relation i övrigt blir den knappast bättre av detta. Men om den redan är dålig kan det vara väldigt bra att du får det hela på papper så att du sen har "föräldrarnas vilja" att luta dig tillbaka mot vid en fördelning av arvet.

I praktiken finns även möjligheten att redan nu ge dig fastigheten som gåva och helt enkelt skriva ett tydligt gåvobrev som förtydligar att det här INTE är ett förskott på arv. Men då måste man samtidigt ge din bror 175 000 kronor för att undvika en väldigt otrevlig familjesituation och därför rekommenderar jag nog ändå testamentet ovan som bästa utväg. Att dina föräldrar bor i ett hus som du äger är egentligen inget problem.

Tänk även på att det finns en latent skatteskuld i fastigheten som följer med vid arvet. Det kan faktiskt vara så att din bror tjänar mer på att få pengar istället, vilket kanske inte är ert mål... Det är dock inget jag kan spekulera för mycket i här eftersom jag vet för lite.

Behöver du vidare hjälp med testamentsfrågor är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare