Kan en VD kräva lön retroaktivt för att lönen varit lägre än tidigare VD:er?

hej

Vi har ett dilemma på företaget som vi skulle behöva hjälp med.

Vi har en VD som vi har haft i ca 8 år och fortfarande är VD där han har fått ut sin lön varje månad Men nu efter åtta år så har han tagit fram en kalkyl från ingenstans (för han har varit nöjd med den lönen han har fått) om att han har haft en låg lön gentemot andra VD och kräver företaget för för de tidigare 8 åren. Är det lagligt att kräva företaget för ngt som inte har varit avtalat om tidigare

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga.

En VD omfattas för det första inte av våra lagar om anställningsskydd.

För det andra regleras även andra anställdas löner i avtal, låt vara för att det ofta sker genom kollektivavtal. Det finns med andra ord ingen lag som anger vad en anställd ska ha i lön, och än mindre vad en VD ska ha i lön.

Huvudprincipen i svensk avtalsrätt är att det råder avtalsfrihet. Detta innebär att ni är fria att förhandla och avtala om VD'ns lön.

Det finns vissa kollektivavtal som gäller för VD även om det är ganska ovanligt. Ett sådant kollektivavtal gäller bara om ni som arbetsgivare tecknat ett sådant avtal, eller om det står i VDns anställningsavtal att ett sådant kollektivavtal ska gälla i fråga om hans anställningsavtal. Det första ni bör göra är alltså att läsa anställningsavtalet. Sedan bör ni fundera på om ni tecknat ett kollektivavtal, och i såfall ta reda på vad som står i kollektivavtalet om VDns lön.

Gäller inget kollektivavtal för VDns anställning så gäller ert anställningsavtal istället. Finns det ett kollektivavtal som gäller för VDns anställning, men som inte innehåller någon bestämmelse om vad VD ska ha för lön, så gäller ert anställningsavtal i stället.

Det är en av våra grundprinciper om avtal i Sverige att avtal är till för att hållas. Om er VD avtalat med er om en viss lön, så är det inte möjligt för honom att i efterhand kräva att lönen borde varit högre. Särskilt inte eftersom han nöjt sig med lönen under tiden.

Vad tidigare VD haft för lön är en fråga som ni varit helt fria att avtala med dem om. Det ska inte påverka ert avtal med denna VDn.

Er VD kan naturligtvis vilja omförhandla lönen, gissningsvis har ni en sådan förhandling med jämna mellanrum enligt anställningsavtalet. Ni är naturligtvis fria att avtala om en ny lön, men det påverkar inte frågan om vilken lön han har rätt till för anställningstiden som varit.

Sammanfattningsvis så har er VD ingen rätt att kräva er på någon retroaktiv lön på grund av vad tidigare VD haft. Jag föreslår att ni föreslår att ni funderar på om det är ett alternativ att omförhandla lönen, förutsatt att ni är nöjda med er VD.

Jag hoppas att ni tycker er ha fått ett svar på er fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare