FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/03/2018

Kan en utländsk förälder få förlängt uppehållstillstånd efter partnerskapet upphört?

Min dotter har barn (fött i Sverige) med en man från ett annat land. Han befann sig i Sverige när han sökte uppehållstillstånd eftersom hon var gravid. När han fick tillståndet beviljat (för ett år sedan) så valde han att åka till sitt hemland och avsade sig vårdnaden om barnet. Han har varit tillbaka några dagar under det senaste året och träffade då sin son vid ett tillfälle. Mannen är nu på väg tillbaka till Sverige och tänker skaffa arbete och bostad och säger att han vill vara med sin son. Min dotter är rädd och orolig eftersom han har hotat henne (inspelning finns kvar) och när han kom förra gången så dök han upp utan förvarning och ville ta sig in hos henne. Min fråga: Uppehållstillståndet har ett år kvar och anledningen var då anknytning till min dotter. Hur ser hans möjligheter ut att få stanna med förnyat uppehållstillstånd när de inte längre är tillsammans? Han får överhuvdtaget inte träffa min dotter men sin son kommer han naturligtvis att få träffa med sällskap av någon men inte ensam.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du undrar vilken möjlighet pappan till barnet har att få förlängt uppehållstillstånd trots att de inte är tillsammans längre. Min tolkning av din fråga är att din dotter och mannen är gemensamma föräldrar till barnet som är fött i Sverige. Bestämmelser om uppehållstillstånd finns i utlänningslagen (UtlL).

Hur ser pappans möjligheter ut att få stanna med förnyat uppehållstillstånd när de inte längre är tillsammans?
Din dotter och pappan till barnet (hädanefter: "pappan") har som jag förstått gått isär. Det innebär att pappan inte kan grunda sin ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning till din dotter längre, 5 kap 3 § 1 punkten UtlL. Istället kan pappan ansöka om uppehållstillstånd på den grund att han ska utöva umgänge, som inte är begränsad, med barnet, 5 kap 3a § 4 punkten UtlL. Vid den här bedömningen kollar dock rätten på om pappan har gjort sig skyldig till brottslighet eller annan misskötsamhet. Även en risk för att barnet ska bli utsatt för våld eller annan allvarlig kränkning av sin frid eller frihet kan ligga till grund för ett avslag, 17 § 1 stycket UtlL.

Sammanfattning:
Det beror alltså på ifall migrationsverket finner det bevisat att pappan har gjort sig skyldig till brott eller annan misskötsamhet. Det går inte att säga klart vad migrationsverket kommer komma fram till. Med hänvisning till ovanstående lagrum finns det dock en möjlighet till förlängt uppehållstillstånd.

Hoppas att det var svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare