Kan en städfirma kräva extra betalt på grund av att bostaden var större än vad beställaren uppgav?

Hej,

En städfirma sms:ade mig idag (25/7-2017) om en flyttstädning jag köpte genom Let's deal som jag utnyttjade 10/11-2015. De ansåg att jag borde ha köpt en deal för städning av 61-80 kvm då lägenheten var på 63 kvm men jag köpte dealen för 41-60kvm då jag inte kom ihåg hur stor lägenheten var exakt.

Idag 1,5 år senare vill de ha mellanskillnaden på 400kr efter Rut-avdrag. Att vi skulle swisha! Då ringde min sambo upp städfirman och sa att de kommer inte få mer pengar! Städfirman talade om att de hade kontaktat Skatteverket och ordförande på den BRF där vi borde. De sa att de ska fakturera och om vi inte betalar så ska de polisanmäla oss!

Så visst är preskriberingstiden 3 år om ingen av parterna hör av sig löste jag hos er som någon frågade om en faktura.

Fakturan kom nån timme efter samtalet från Sverige Service & Co. Org.nr 820906-XXXX, bolaget registrerades 2016-02-10, enskildfirma men två innehavare dvs samma par "Naderi Motlagh, Hamid Reza". Kontaktpersonen som jag har haft kontakt med 2015 och nu kallas Jam. De som kom och städare var en man och kvinna. Antagligen Naderi och Hamid själva.

Dealen jag köpte på Let's deal var på Big Muscles org.nr 820966-XXXX, enskild firma, Avregistrerad p g a ny innehavare 2016-02-10 enl.Ratsit. 2015-11-10 utförde de tjänster, det var förbetalt och klart genom Let's deal.

Ska vi betala bara för att bli av med dem. Men det är ju inte rätt för vi har ju aldrig ingått avtal med Sveriges Service & Co.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Städfirman borde ha undersökt lägenhetens storlek i förväg

Du har beställt en tjänst från en näringsidkare och 1,5 år senare visade det sig att du skulle ha betalat för en dyrare tjänst. Jag vet inte exakt vad avtalet med Let's Deal säger om denna situation, men möjligheten fanns för städfirman att undersöka lägenhetens storlek redan innan arbetet påbörjades. Enligt min mening kan städfirmans agerande tolkas som en slags "generositet"; städfirman har alltså gått med på att städa lägenheten trots att den var något större än vad du betalade för (eller åtminstone utfört arbetet trots att risken fanns att lägenheten var större).

Vid tilläggsarbete ska konsumenten informeras

Städfirman har utfört ett visst arbete som du betalade för. Därefter har de varit tvungna att göra lite extra arbete motsvarande de 3 kvm extra lägenhetsarea som fanns i din lägenhet. När sådant så kallat tilläggsarbete ska utföras har städfirman en skyldighet att informera dig och be om anvisningar innan arbetet utförs (jfr 8 § konsumenttjänstlagen).

Min uppfattning är att du inte är skyldig att betala det tilläggsbelopp som städfirman kräver, åtminstone inte om inget särskilt om detta finns skrivet i avtalet med Let's Deal. Eftersom Let's Deal är tjänsteförmedlare bör städfirman i så fall vända sig till dem för att få betalt.

Bestrid alla betalningskrav!

Mitt råd till dig är att bestrida fakturan och andra krav som skickas med hänvisning till att städfirman gick med på att städa lägenheten till det pris som du redan har betalat. Detta bestridande bör göras både skriftligen (gärna per mail) och per telefon. Om städfirman vill ha betalt måste de i så fall först stämma dig i tingsrätten och få skulden fastställd genom en dom.

Vad händer om städfirman polisanmäler dig?

Du begår inget brott när du motsätter dig ett betalningskrav, så att städfirman hotar med att polisanmäla dig behöver du inte bekymra dig om. Om städfirman polisanmäler dig kan du helt enkelt förklara för Polisen vad som har hänt. Det är inte Polisens uppgift att driva in skulder.

Gäller tre års preskriptionstid?

Tre års preskriptionstid gäller mycket riktigt för konsumentfordringar (2 § 2 st. preskriptionslagen), men i det här fallet finns som sagt ingen fordran. Preskriptionstiden saknar således betydelse.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma via kommentarsfältet här nedanför.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare