Kan en skriva över en skuld på någon annan?

Hej,

Jag undrar hur det ser ut om man har tagit ett lån för en vän som hamnat i knipa med löftet om att lånet ska avbetalas inom 6 månader. Nu har det gått över 2 år och betalningarna har gjorts månadsvis istället (dessutom ignorerat 2 betalningar), för att personen i fråga inte har kunnat komma upp med summan. Inget kontrakt är tyvärr skrivet, men sms konversationer finns. Kan lånet skrivas över till denna person? Hur går jag då till väga då personen idag saknar arbete? Hur kan jag bli fri från denna skuld som jag tog i god tro för att hjälpa hen?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

Jag tolkar er fråga som 2 egentliga frågor.

1. Hur gör en för att driva in en skuld? För att driva in en skuld vänder du till kronofogdemyndigheten för ett föreläggande. Kronofogdemyndigheten sänder då ett betalningsföreläggande till den som du menar har en skuld till dig. Denne kan då antingen betala eller bestrida. Om hen bestrider så kommer istället domstolen pröva huruvida hen faktiskt har en skuld till dig eller ej. Konversationerna kan då användas som bevis för att en sådan skuld finns.

2. Huruvida en kan skriva över en skuld på någon annan. Detta går alldeles utmärkt så länge långivaren accepterar det. Du bör därmed vända dig till långivaren för att få svar på denna fråga. Obs: långivaren är inte skyldig att acceptera att skulden skrivs över på någon annan.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare