FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/03/2017

Kan en person dömas trots frånvaro i rätten?

Hej,

Om jag meddelar rätten i god tid, 1 månad innan jag skall åka på semester.

Och rätten likafullt fattar ett beslut under min utvaro. Är det ok?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i ditt fall att du inte har haft ett ombud närvarande vid rättegången och att datumet för rättegången var satt när du meddelade rätten om att du inte kunde närvara. Reglerna om att delta i en rättegång finns i rättegångsbalken.

Om rättegång får hållas trots semester: Är det så att man har blivit kallad till rättegång och upptäcker att man inte kan närvara vid rättegången måste man meddela rätten om detta, vilket du helt korrekt har gjort. Det är sedan upp till domstolen att göra en bedömning om din frånvaro är en sådan omständighet som gör att rättegången inte kan hållas, de ska då skjuta på förhandlingarna. Dock är det inte ett krav från domstolens sida att skjuta upp rättegången om de anser att den kan hållas ändå (32 kap. 4 § Rb)

Om semesterresa räknas som laga förfall: Det finns ett undantag när man inte kan få några påföljder på grund av sin frånvaro och det är när man inte dyker upp på grund av laga förfall. Laga förfall är ett begrepp som innebär att det är giltig anledning att vara frånvarande från rätten på grund av sjukdom eller en omständighet man inte kan styra över (32 kap. 8 § Rb). Dock skulle jag inte säga att en semesterresa är laga förfall och du kan därför få påföljder på grund av att du inte dykt upp.

Dom får meddelas vid frånvaro: Det är olika regler beroende på vilken typ av rättegång det rör sig om och vilken part du deltar som. Är du en tilltalad i en brottmålsrättegång får dom meddelas trots din frånvaro om det är en låg straffskala på brottet. Är det ett tvistemål beror det på vilken typ av mål det handlar om och vilken part du är. Men det finns möjlighet även här att i vissa fall meddela en så kallad tredskodom vilket är en dom mot den part som inte har infunnit sig till rättegången. Men ett generellt svar är att det finns möjligheter för domstolen att döma trots din frånvaro.

Vill du ha mer ingående svar om dom får meddelas just ditt fall är du välkommen att ställa en till fråga med mer detaljer om vad det är för mål och vilken part du deltar som.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Mathilda WihlborgRådgivare