Kan en person dömas för brott när ord står mot ord?

Kan man bli dömd för ett brott om den enda bevisningen som finns är att mobilen har varit på själva brottsplatsen? Samt målsägande påstår att han utsatts för ett brott. När det står ord mot ord då den anklagade påstår sig oskyldig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den misstänkte kan dömas för ett brott när dennes ord står mot målsägandens. För en fällande dom krävs dock att det är ”ställt utom rimligt tvivel” att åklagarens beskrivning av det brott den åtalade sägs ha gjort sig skyldig till stämmer. Detta framgår inte ur lagtexten, utan har utvecklats genom rättspraxis.

En trovärdig utsaga från målsäganden kan i förening med annat som framkommit i målet, exempelvis den telefon som funnits på brottsplatsen, vara tillräcklig för en fällande dom. Om domstolen anser att den tilltalade också lämnar en trovärdig och rimlig förklaring ska den åtalade personen däremot inte fällas.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare