FrågaFAMILJERÄTTGod man28/02/2018

Kan en god man eller förvaltare hindra mig från att ingå rättsligt bindande avtal?

Hej! Jag har gång på gång sätt mig i ekonomisk kris. Fått hjälp av nära & kära att ordna upp min ekonomi. Men inser nu att jag kan inte handskas med pengar. Sms lån mm. Har en tung skuldbörda som förhoppningsvis går att lösa Tillsammans med Nordea. Jag vill inte hamna i denna situation igen. Jag är Bipolär typ I. Kan en god man säkerställa att jag inte kan handla/söka kredit på mitt personnummer något mer, eller måste jag ha en förvaltare?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan kommer jag att redogöra för vad en god mans respektive en förvaltares uppdrag går ut på, skillnaderna däremellan, samt hur du kan ansöka om ett förordnande av en god man eller en förvaltare. Reglerna kring god man och förvaltare finns i Föräldrabalkens 11 kapitel.

Vad får en god man göra?

Om du tillförordnas en god man kommer den personen med ditt samtycke att ha möjlighet att rättsligt binda dig till avtal, men du kommer fortfarande ha kvar din så kallade rättshandlingsförmåga. Det innebär att den gode mannen inte behöver ge sitt godkännande för att du ska få ingå rättsligt bindande avtal, vilket kan vara allt från att köpa saker och söka kredit till att ingå anställningsavtal. Detta innebär dock i sin tur att avtalen inte kan ogiltigförklaras med hänvisning till att du saknade samtycke från din gode man.

Vad får en förvaltare göra?

Sätts du under förvaltarskap däremot, är situationen annorlunda. Förvaltaren ges nämligen ensam rådighet över din egendom och företräder dig i alla ärenden (Föräldrabalken, FB, 11:9). Det innebär att du förlorar en del av din rättshandlingsförmåga, eftersom förvaltaren måste ge sitt samtycke för att du ska kunna ingå rättsligt bindande avtal. Skulle du utan samtycke köpa någonting eller beviljas kredit kan avtalen ogiltigförklaras med hänsyn till att du saknade behörighet att ingå dem.

Hur ansöker man om att få en god man eller en förvaltare?

Du kan själv ansöka om att bli tillförordnad en god man eller en förvaltare (FB 11:15). Går du in på din hemkommuns hemsida finns det en blankett du kan fylla i och skicka in till den tingsrätt som står angiven. Det är nämligen domstolen som prövar om du ska tilldelas en god man eller förvaltare.

Det är dock olika kriterier som ska uppfyllas för de respektive förordnandena, och ett förvaltarskap anses vara mer ingripande än att få en god man, vilket innebär att domstolen inte beviljar det lika ofta. För att en god man ska förordnas krävs att personen behöver hjälp att vårda sig själv eller sin egendom, till exempel på grund av sjukdom (FB 11:4).För att någon ska ges en förvaltare krävs istället att personen är ur stånd att vårda sig själv eller sin egendom, och att det inte är tillräckligt att en god man tillförordnas (FB 11:7). Det är dock möjligt för domstolen att begränsa förvaltarens uppdrag så att det till exempel bara täcker egendom, vilket kanske skulle bli fallet för dig om du kan anses oförmögen att vårda din egendom, det vill säga dina pengar.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare