FrågaAVTALSRÄTTGåva14/06/2017

Kan en gåva återkrävas?

Hej!

Jag har fått 100 000kr av en gammal släkting.

Nu 1,5 år senare vill släktingen ha tillbaka pengarna. Har den rätt att tillbaka de?

Mvh T

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gåva kan i regel inte återkrävas efter ett överlämnande
Gåvolagen (GåvoL) reglerar under vilka förutsättningar en utfästelse om gåva har rättslig verkan. Så kallade benefika utfästelser, det vill säga utfästelser som inte kräver någon motprestation (gåva kräver ju inte t.ex. betalning för då hade det inte varit en gåva), kräver som huvudregel ett överlämnande för att vara bindande. Med andra ord är en gåva inte fullbordad förrän den är överlämnad och utfästelser är utan verkan (1 § 1 st. GåvoL).

En gåva är överlämnad när den kommit i mottagarens besittning (2 § GåvoL). Detta innebär att en gåva i regel inte kan återkrävas efter ett överlämnande.

Hur du går vidare med din fråga
Med den informationen du angett ovan är jag av uppfattningen att din släkting inte lagligen kan återta pengarna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Du hittar gåvolagen här.

Vänliga hälsningar,

Anna StåhlkloRådgivare