Kan en förening drivas med en styrelse utan ordförande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ekonomisk förening

Eftersom jag inte vet vilken typ av förening som din fråga handlar om utgår jag från att det är en ekonomisk förening. Det innebär således att lagen som reglerar detta är lagen om ekonomiska föreningar (EFL). Enligt 6 kap. 1 § EFL föreskrivs det ett krav på att en ekonomisk förening ska ha en styrelse med minst tre ledamöter som väljs av föreningsstämman om det inte föreskrivs i stadgarna att man väljer dem på annat sätt. I 6 kap. 8 § EFL finns det krav på att en av styrelseledamöterna ska vara ordförande. Ordföranden väljs av styrelsen om man inte har förskrivit annat i stadgarna. Om man tittar i förarbetet till lagen om ekonomiska föreningar finns det en specialmotivering till 6 kap. 8 § EFL som uttrycker att en styrelse alltid ska ha en ordförande. Detta innebär således att man ska ha en ordförande i styrelsen för en ekonomisk förening.

Ideell förening

Om föreningen är en ideell förening finns det ingen lag som reglerar styrelsens sammansättning. Dock föreligger det krav enligt praxis att den ideella föreningen måste anta stadgar ha en styrelse för att kunna bli en juridisk person.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare