Kan en Facebook-status räknas som förtal?

Jag skickade ut kalasinbjudningar inför min sons 2 - årsdag, bla till sonens farbror. Den var adresserad till honom och riktad till honom. Hans fästmö la upp en bild på hela inbjudan på Facebook. Hon hade censurerat telefonnumret men sonens namn och vår familjs står med. Hon har samtidigt skrivit en text om att hon blir mobbad för att hon inte står med på inbjudan, att det är vuxenmobbning, att vår familj är dum i huvudet osv. Till detta har det då kommit 20talet kommentarer om att vi är dumma i huvudet, "jävla människor" osv. Kan detta räknas som förtal? De som ser denna bilden är ju alla hennes "vänner" på facebook men även otroligt många som vet vilka vi är på riktigt. Att hon dessutom hänger ut min tvåårings namn känns otroligt olustigt.

 Går det att anmäla detta? Det har pågått under en längre tid att hon lägger ut saker om oss men just detta tog priset. Om hon blir sur kan hon ju vända sig till oss istället för att lägga ut det på internet med uppsåt att alla ska vända sig mot oss som familj och snacka skit om oss.

 Hur går jag tillväga för att anmäla detta? Går det att få till att hon i fortsättningen inte får lägga upp något om oss på internet? Jag har tagit en print screen och sparat bilden samt kommentarerna, det är de enda bevisen jag har.

 Hoppas ni kan svara på mina frågor.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelsen om förtal hittar du i 5 kap 1 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700).

För att dömas för förtal krävs att man lämnat en uppgift om en person och att uppgiften är ägnad att utsätta denna person för andras missaktning. En uppgift om att någon ägnar sig åt mobbning är en sådan uppgift som omfattas av lagen eftersom mobbning inte är accepterat i dagens samhälle. Att personen lagt ut uppgiften på Facebook gör att uppgiften anses ”lämnad” i lagens mening. Utifrån det som framgår i din fråga tycker jag därför att det låter som om personen i fråga gjort sig skyldig till förtal.

Om man döms för förtal får man betala böter. Det går inte att hindra personen från att lägga upp något om er familj på internet. Om hon upprepar sitt beteende får det göras en ny bedömning av om de nya uppgifterna på något sätt strider mot lagen.

Du anmäler ett brott genom att kontakta polisen. Det gör du genom att antingen ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare