Kan en bostadsrättsförening neka ett barnbarn att ta över sin mormors lägenhet och bli medlem i föreningen?

Hej!

Jag får först berätta att jag inte är medlem i någon bostadsrättsförening, men ställer denna fråga till er för en väns räkning.

Det är så att hans mormor har en bostadsrättslägenhet som hon har tänkt att hennes barnbarn skulle få ta över mot att han tar över hennes lån på bostadsrätten. Men nu så vägrar föreningens styrelse med ordförande att låta min bekant få ta över lägenheten efter sin mormor. Detta på grund av att de påstår att han vid ett tillfälle skall ha haft en fest i lägenheten och då varit för "högljudd". Samtidigt så säger ordföranden som vägrar min bekant att ta över bostadsrätten att hon har en kille som hon vet som gärna skulle vilja ta över den. I mina öron så låter det onekligen som att hon i styrelsen vill åt min bekants mormors lägenhet till en egen bekant. Är detta etiskt och moraliskt rätt?

Kan man på grund av en fest som i så fall skulle ha varit för många år sedan kunna stoppa mormodern att överlämna sin bostadsrätt till sin dotterson. Dottersonen har nu ett stadigt och fast arbete med fast inkomst, har inga anmärkningar (finansiellt), har ett lån på en bil som han snart har betalt till fullo och är i övrigt skötsam på alla sätt och vis.

Vore tacksam ifall Ni kunde ge mig ett svar på detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag ur något avseende ska vidareutveckla svaret är du välkommen att publicera en kommentar nedan, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Jag kan inledningsvis konstatera det närmast självklara i att ordföranden inte har någonting att göra med vem din bekants mormor väljer att göra en bostadsrättsaffär med. Det är helt upp till henne att välja köpare, oavsett vilken form av betalning det är fråga om. Av 2 kap. 2 § bostadsrättslagen framgår även att en bostadsrättsförenings stadgar inte får frånta medlemmarna rätten att själva välja köpare när de avser att sälja sina lägenheter. Spontant låter det riktigt oseriöst, eller omoraliskt om man så vill, att föra den typen av resonemang som du påstår att ordföranden gjort i detta fall.

Angående frågan om medlemskap anges i 2 kap. 3 § bostadsrättslagen att en köpare inte får nekas medlemskap i föreningen om villkoren i stadgarna är uppfyllda och föreningen "skäligen bör godta" köparen som bostadsrättshavare. Vad menas då med denna formulering?

Det mest grundläggande kravet föreningen kan ställa på sina medlemmar är att dessa betalar sina månadsavgifter och i övrigt inte bryter mot bostadsrättslagens bestämmelser (t.ex. "vårdplikten" i 7 kap. 9 §). Under förutsättning att styrelsen inte med fog kan befara att köparen kommer att göra sig skyldig till några sådana förseelser ska medlemskapet i princip godtas. Det är naturligtvis inte acceptabelt att neka en köpare medlemskap på basis av mer eller mindre godtyckliga uppfattningar inom styrelsen.

Att din bekant på ett högljutt vis festat i lägenheten kan visserligen ses som störande för övriga boende i huset. Dock är jag i det närmaste säker på att en sådan enstaka incident, som dessutom ligger långt tillbaka i tiden, inte utgör ett tillräckligt tungt skäl för att neka honom medlemskap i föreningen. Jag tycker därför att du ska uppmana honom att ta tvisten till hyresnämnden, som får avgöra frågan med stöd av 2 kap. 10 § bostadsrättslagen. Givet att den bild du förmedlat inte kan motbevisas av föreningen bör han ha mycket goda odds att vinna.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare