Kan en borgenär kräva in en över 30 år gammal skuld?

Preskriptionstid skuldebrev

Hej.

Min vän har fått ett brev från fordringsägaren ang en skuld från 1987 (31 år sen) och jag undrar om man fortfarande kan kräva betalning (fordran + 30års ränta) av den gamla skulden.

Fordringsägarens första kontakt beträffande ärendet hände först nu 2018. Gäldenären är bosatt i utomlands.

Fordran har aldrig lämnats till Kronofogden, inkassoföretag eller tingsrätten, åtminstone låntagaren har inte på någon sätt blivit informerad i sådant fall.

Fordringsägaren hävdar att han inte har kunnat lokalisera gäldenären, ändå mer än 20 år sedan, har skattemyndigheten och/eller myndigheter haft kontaktuppgifter tillgängliga.

(Gäldenären var en enskild firma (av reg. 1998), och fordringsägaren var ett aktiebolag (av reg. 2004))

Kan fordringsägaren (d.v.s. aktiebolagets gamla ägare) fortfarande lämna ärendet till kronofogden, inkassoföretag eller tingsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om borgenären fortfarande kan utkräva sin fordran mot din vän trots att det har gått 31 år sedan skuldebrevet tecknades. Regler om detta finns bland annat i Skuldebrevslagen (SkbrL) och Preskriptionslagen (PreskL).

Inledningsvis får det att konstatera enligt 1 kap. 5 § SkbrL så gäller, om förfallotid inte är avtalad, att gäldenären (din vän) ska betala så snart borgenären fordrar. Dock finns i 2 § 1 st. PreskL en bestämmelse om att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten om inget preskriptionsavbrott har skett.

Vad som är ett preskriptionsavbrott listas i 5 § PreskL. Där nämns bland annat att gäldenären mottar ett skriftligt krav att betala fordringen från borgenären eller att borgenären väcker talan mot gäldenären eller kontaktar Kronofogden för hjälp att driva in skulden.

Om inget preskriptionsavbrott har skett så blev alltså din väns skuld preskriberad redan 1997 och således kan inte borgenären längre kräva in den efter det.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning
Maja QvarnströmRådgivare