Kan en arvtagare ärva borgensförbindelse?

Min far har gått i borgen åt sin väninna för att hon skulle kunna ta banklån för att köpa bostadsrätt. Blir jag och min syster som arvtagare till min far automatiskt övertagare av borgensförbindelsen? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Skulder och liknande kan inte ärvas enligt svensk rätt; man kan bara ärva tillgångar. Skulderna dras dock från tillgångarna innan man räknar ut vad varje arvinge skall ärva (man kan säga att "dödsboet skall betala sin egna skulder"). Om summan skulle sluta under 0, behöver arvingarna ändå inte betala något. Det värsta som kan hända är därför att det inte blir något arv. Ni behöver därför absolut inte oroa er för borgensförbindelsen!
Om det är något mer ni undrar om situationen är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare