FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga26/02/2018

Kan en 17-åring ge en 15-åring fullmakt att sälja dennes cykel, som köpts med egna intjänade pengar, och vad innebär en 18 §-fullmakt?

Hej! Har två frågor om fullmakt.

Kan en 17-åring ge en 15-åring fullmakt?

T ex om en 17-åring genom eget förvärv köpt en cykel, kan han/hon be en 15-åring sälja den?

När det gäller en §18 fullmakt finns det vissa fall då befogenhet och behörighet inte är samma sak? Då fullmaktsgivaren blir bunden trots överskridande av behörighet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Precis som du redan nämnt i din fråga, så blir avtalslagen (AvtL) tillämplig. Det finns dock ännu ett lagrum som blir intressant att titta på, och det är föräldrabalken (FB). Jag kommer att under nästa rubrik först och främst besvara din fråga angående 17-åringens rätt att förordna en 15-åring som fullmäktige, för att sedan under sista rubriken besvara din fråga gällande 18 § - fullmakten.

Kan en 17-åring, som med egna förvärvade pengar köpt en cykel, ge en 15-åring en fullmakt att sälja den?

Huvudregeln inom svensk rätt är att underåriga personer (personer under 18 år) inte kan ha rättshandlingsförmåga (FB 9 kap. 1 §). Att den som är under 18 år inte har rättshandlingsförmåga innebär att denne själv, eller genom ombud, inte har rätt att agera med rättsligt bindande verkan, det går även att säga att en person under 18 år inte har någon förmåga att ha förpliktelser eller rättigheter.

Så huvudregeln skulle i sådana fall innebära att 17-åringen i ditt fall inte skulle kunna ingå något avtal, men som alltid, så har varje huvudregel sina undantag. Du nämner nämligen i din fråga att 17-åringen köpt cykeln genom eget förvärv, med det tolkar jag det som att 17-åringen köpt cykeln med egna intjänade pengar. Då gäller ett specifikt undantag, nämligen att en person som fyllt 16 år har rättshandlingsförmåga avseende det han/hon själv tjänat in genom arbete, och det som trätt in i dess ställe (FB 9 kap. 3 §). I 17-åringens fall har ju cykeln trätt in istället för de intjänade pengarna han/hon köpt cykeln för, därför anses 17-åringen ha rättshandlingsförmåga. Alltså får 17-åringen ingå avtal precis som om han var myndig avseende cykeln.

Nu har vi konstaterat att 17-åringen får ingå avtal avseende cykeln eftersom han har rättshandlingsförmåga, vilket innebär att han även får ge fullmakten till 15-åringen att sälja hans cykel (AvtL 10 §, första stycket). Att det är en 15-åring som får uppdraget spelar ingen roll, detta eftersom avtalet sluts mellan 17-åringen och den potentielle cykelköparen, 15-åringen är utanför avtalet och agerar endast som ombud. Så 17-åringen får alltså ge en fullmakt till 15-åringen med uppdraget att cykeln ska säljas.

Vad innebär det att behörigheten sammanfaller med befogenheten gällande 18 §-fullmakter?

När det gäller 18 §-fullmakter så brukar man säga att behörigheten sammanfaller med befogenheten (AvtL 11 § andra stycket och 18 §), det innebär att om fullmäktige, den som fått fullmakten, inte följer de instruktioner som han fått av fullmaktsgivaren, så blir avtalet ogiltigt och fullmaktsgivaren blir därför inte bunden av det. Just i detta fall spelar det ingen roll om tredje man varit i god tro eller inte angående instruktionen, fullmaktsgivaren blir inte bunden ändå.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare