Kan egendom testamenteras till sambo med fri förfoganderätt?

Är det möjligt att testamentera en fastighet till efterlevande sambo med fri förfoganderätt så länge hon äger den och där förfoganderätten upphör om hon säljer fastigheten och att efterarv då ges till barn som temporärt låtit efterlevande sambo sitta i orubbat bo avseende fastigheten?

Lawline svarar

Hej!

Det är fullt möjligt att testamentera egendom till efterlevande sambo. Regler för arvskifte återfinns i ärvdabalken. Eftersom den efterlevande sambon inte är gift med den avlidne gäller inte regeln i 3 kapitlet 1 § som säger att maken till den avlidne ärver med fri förfoganderätt.

Barnen har därför rätt till sin laglott när första föräldern dör enligt 7 kapitlet 1 §. Det innebär att barnen har rätt att få ut hälften av den avlidnes tillgångar när denne avlider, utan att detta kan testamenteras bort. Är huset värt mindre än hälften av de totala tillgångarna är det alltså möjligt att testamentera bort detta till sambon med fri förfoganderätt.

Under alla omständigheter kan barnen emellertid själva gå med på att huset testamenteras till efterlevande sambo, även om det innebär att deras laglott kränks. De behöver då bara avstå från att klandra testamentet, som i sådana fall kommer vara giltigt.

Lawline RådgivareRådgivare