Kan efterlevande sambo ändra ett gemensamt testamente?

Hej! Min mamma och hennes sambo har skrivit ett gemensamt testamente. Om min mamma avlider först så ärver jag hennes bankmedel och sambon övrigt. När sambon avlider ärver jag allt eftersom han inte har egna barn. Om sambon avlider först så ärver min mamma allt. När min mamma avlider så ärver jag allt som ensamt barn. Nu är min mamma sjuk och har kort tid kvar. Det min mamma funderar över är om hennes sambo efter hennes dödsfall kan ändra sitt testamente till förmån för någon annan trots att de har skrivit ett gemensamt testamente som är underskrivet av båda och bevittnat av två personer. Testamentet är upprättat av en juristfirma.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer utgå från att din mor avlider först när jag besvarar din fråga, eftersom det verkar vara det som är knäckfrågan.

När två personer skrivit ett gemensamt testamente på det sätt som framgår av din fråga gäller följande:

Eftersom det står i testamentet att du ska erhålla en del av arvet direkt, och den andra delen när din mors sambo avlider ärver sambon sin del av arvet med så kallad fri förfoganderätt. Det betyder att han inte kan testamentera bort det han ärvt av din mor till någon annan.

Däremot står det hen fritt att ändra i testamentet över de tillgångar som inte kommer från arvet efter din mor. Det betyder alltså att om sambon ärver 50 000 av din mor, och har 100 000 i egna tillgångar, kan hen fritt testamentera 100 000 till någon annan. Du är däremot fortfarande garanterad de 50 000 som kom från arvet från din mor. Det förutsätter att hen fortfarande har lika mycket tillgångar vid sin död (alltså totalt 150 000).

Lawline RådgivareRådgivare