FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/06/2017

Kan efterlevande make bli tvungen att köpa ut särkullbarn vid bodelning pga dödsfall för att få behålla sin bostad?

Hej!

Äger ett hus sedan många år. Har nu gift om mej och jag står fortfarande som ensam ägare på huset (inget testament eller bodelning är gjord). Vi har Inga gemensamma barn. Om min fru går bort ärver då hennes barn 1/2 mitt hus (min frus giftorätt).

Kan jag tvingas lösa ut hennes barn från mitt hus som jag står som ägare på?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer som du skriver att du kommer bli tvungen att köpa ut din frus barn när de ska ta ut arv efter sin mamma. Detta eftersom bostaden kommer delas mellan er vid bodelningen efter hennes död (se äktenskapsbalken 11 kap. 3 §).

För att undvika det här kan ni skriva ett äktenskapsförord där ni anger att huset är din enskilda egendom (endast giftorättsgods ingår i bodelningen, se äktenskapsbalken 10 kap. 1 §). Din fru kan även testamentera bort allt utom sina barns laglotter till dig om hon vill (se ärvdabalken 7 kap. 3 §). Laglotten är halva arvslotten, så det innebär att barnen kommer att ärva 25 % av huset istället för 50 % (se ärvdabalken 7 kap. 1 §). Det krävs att barnen begär att få ut sin laglott om hon testamenterar bort allt, så det är möjligt att testamentera bort allt om barnen inte gör något åt det.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare